andersbjornberg

Direktlänk till inlägg 4 januari 2018

Min Meditation del 1

Av Anders Björnberg - 4 januari 2018 15:00

 

När jag bestämde mig för att skriva om min meditation så insåg jag ganska snabbt att jag överväldigades av allt som jag skulle vilja ta upp för att förklara den. Sedan insåg jag att jag kan inte förklara allt det jag vill. Dock hoppas jag att detta och mina framtida blogginlägg kommer vara färgade av denna ´mystiska` andliga energi.


Jag började meditera -93. Varför jag inte börjat tidigare vet jag inte riktigt då jag sedan tonåren varit intresserad av inre utveckling. Kanske var det för att just denna meditation inte var direkt tillgänglig förrän boken Från barbarstadiet till supermedvetande av Alexander Markus kom ut.

Varken titeln eller bilden på bokens författare lockade mig, jag bläddrade snabbt genom sidorna och sedan ställde tillbaka den i hyllan. Detta var på den tiden då så kallad New Age var på väg att bli stort i Sverige och det kom ut så mycket böcker. Det var svårt att välja vad jag skulle läsa mycket verkade intressant i början men efter ett tag så tröttnade jag. Det var bara en del som höll måttet och stannade kvar i min intresse sfär.


I alla fall så köpte min blivande fru boken till mig vid ett senare tillfälle. Vilket hon kanske ångrat med tanke på hur mycket tid jag lagt ner på meditationen. När jag då började läsa boken så insåg jag ganska snabbt att detta var något för mig. Längre fram i boken så fanns då anvisningar för en meditation som startar en kosmisk process för att leda mig till min själ.


Detta var något som verkligen intresserade mig så jag startade min meditation samma kväll som jag läst instruktionerna.


I min meditation använder jag ett mantra som dels hjälper till att fokusera men också ska hjälpa till att dra medvetandet mot den andliga världen. Meditationen är uppbyggd i två delar. Först fokuserar jag på det inre ljuset genom att ha min inre fokus på det som kallas det tredje ögat och min blick riktad rakt fram in i mörkret bakom mina stängda ögonlock. Jag använder också en specifik andnings teknik under denna del. Andra delen går ut på att fokusera på det inre ljudet.


But if your whole body is enlightened, and there is no darkened part, it shall be shining entirely like a lamp giving you light by its flame”

-Luke 11:36 (Aramaic Bible in Plain English )


Den andliga världen är en urkälla till allt liv som skapas, det är det innersta i allt som finns. Upphovet till allt skapat. Det skapade är en labyrint som vi springer vilse i. Meditationen går ut på att återkoppla mitt medvetande, mitt sinne till denna urkälla så att jag kan hitta ut ur denna labyrint och hitta det inom mig som är mitt sanna jag, själen.

Så småningom leder denna process som meditationen är, att själen inte längre bara är ett begrepp utan en levande realitet inom mig. Detta är inget lätt arbete då sinnet är tränat att vara riktat utåt på allt som vi kan uppleva med våra sinnen, medans själen bara är ett abstrakt begrepp som inte avslöjar sig så lätt.


 

 
 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anders Björnberg - 12 februari 2018 17:35

  Mina föräldrar var snälla, alldeles för snälla. De hade inte riktigt lärt sig att sätta upp gränser och försvara sig mot de mindre snälla människor vi har runt oss. Mina föräldrar träffades genom en kontaktannons i en kristen tidning. Detta fö...

Av Anders Björnberg - 1 februari 2018 18:48

    Min mamma har berättat vi något tillfälle att, när jag var liten så kunde jag sitta i timmar och leka med mina fingrar.   Detta var nog ganska så skönt för mina föräldrar då min storebror tog mycket plats. Han var ganska så avundsjuk på...

Av Anders Björnberg - 5 januari 2018 10:22


  Den meditation jag gör handlar inte om att uppleva olika fenomen men trots det så har jag haft upplevelser utöver det vanliga. Konstigt vore det annars då jag knackar på dörren till den andliga världen nästan dagligen. Första tiden jag mediter...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2018 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Dikt och Poesi

Meditation & Personlig utveckling

Politik, Samhälle & Teknik

Trädgård, Hälsa & Natur

Personligt


Ovido - Quiz & Flashcards